Tidligere arrangementer

Her kan du læse om nogle af de arrangementer, vi tidligere har afholdt i Business Club Aarhus.

Business Dating

Der var fuld fart på Business Datingen, da netværket i morges mødtes hos GRISK i deres spændende, rå …

Der var fuld fart på Business Datingen, da netværket i morges mødtes hos GRISK i deres spændende, rå lokaler i Elvirasmindes gamle chokoladefabrik. 40 virksomheder, masser af dates og masser af Business – og et friskt indspark om værdien af god service, leveret af Bettina Arndt fra Erhvervsakademi Aarhus. En herlig start på dagen!

NOMA

- sådan skaber man en global succes

Direktør Peter Kreiner, tog os med på en rejse ind i NOMA’s kompromisløse og sanselige univers. Et univers, hvor kun det ypperste er godt nok. Hvor man afviser gæster fra den internationale A-liste, fordi alt er optaget. Og hvor man bevidst laver benspænd for sig selv, for at holde sig på tæerne.

Det handler selvfølgelig om gastronomi i verdensklasse, men bag den skalp ligger et mindset om perfektion, innovation og vedholdenhed. Det mindset gennemsyrer organisationen og præger alt, hvad NOMA rører ved, og det er – ifølge deres direktør Peter Kreiner – en af grundpillerne bag det, at skabe en global succes.

En rigtig inspirerende fortælling, der gav lyst til at hæve barren, være ambitiøs og rykke grænserne for innovation i ens egen forretning.

Efter oplægget var det tid til et glas vin, udsøgt mad og god tid til at netværke med de andre medlemmer af klubben.

Return of the Vikings

- med Chris Shern fra Henley

Spændende indspark fra Henley direktør Chris Shern om fremtidens ledelsestrends. Det lader til at nordisk ledelse er det nye sort. Glæder mig til bogen udkommer.

Tak til Peter Rønnow og DLA Piper for at invitere netværket på besøg i deres flotte, nye domicil!

Danmarks ambassadør i Tyskland

- med Friis Arne Petersen

To uger før det tyske valg havde Business Club Aarhus besøg af den danske ambassadør i Tyskland – Friis Arne Petersen.

Han gav sin vurdering af udfaldet af det tyske valg og en interessant og knivskarp vurdering af de politiske og økonomiske konsekvenser af valget. Han gav også sit bud på, hvordan udfaldet af valget kan komme til at påvirke globalt, i EU og hjemme i Danmark.

Friis Arne Petersen havde spændende synspunkter på Danmarks udbytte af EU-medlemskabet og Storbritanniens problemer med at få gennemført en ordentlig skilsmisse med EU efter deres Brexit-afstemning. Han leverede et både lærerigt, inspirerende og velformidlet indblik i den politiske virkelighed i Tyskland og resten af verden og delte gavmildt ud af den store viden og erfaring, han har erhvervet gennem en lang karriere som en af Danmarks absolutte topdiplomater.

Efter foredraget var der god tid til debat og networking over en Weissbier og en lækker, tyskinspireret buffet anno 2017.

Klik her, hvis du vil hente Friis Arne Petersens præsentation.

Danske Commodities

- fra knock-out til vinderkultur

Challenge. Compete. Repeat. Det er den ultrakorte beskrivelse af Danske Commodities DNA. Et DNA der er blevet genfundet og vækket til live som et resultat af en lang proces, hvor virksomheden søgte efter at genfinde sin identitet, stolthed og formål, efter et regulært knock-out i 2014. “Indtil da havde den Danske Commodities kun oplevet eksplosiv vækst. Så da man pludselig skulle fyre 25% af medarbejderne, skete der noget med selvtilliden og selvforståelsen i virksomheden” fortalte strategi- og kommunikationschef, Mads Schmidt Christensen. Han delte – hudløst ærligt og helt konkret – hvordan de greb processen an fra A-Z og beskrev, hvordan de skabte et nyt strategisk narrativ og fik det til at leve i virksomheden. En meget inspirerende fortælling, som skabte grobund for en god debat over et glas vin og en god middag efter foredraget.

Margrethe Vestager

- Konkurrencekommissær i EU

Margrethe Vestager har et helt særligt format, når hun træder ind ad døren. Venlig. Karismatisk. Klog.

Hun indtog i den grad rummet og gav de godt 100 deltagere en helt særlig oplevelse. På levende og vedkommende vis foldede hun sit arbejde i EU ud og tydeliggjorde, hvorfor det er vigtigt for os alle, at der er nogen der tør tage kampen op mod de helt store virksomheder som Google, Facebook, Starbucks, Apple osv. For som hun sagde: “Vi kan alle lave fejl. Vi må bare ikke gøre det med vilje. Så er det, at der kan dumpe et girokort ind ad brevsprækken på 13 mia. Euro”. Det var det der skete hos en af ovennævnte virksomheder for nylig.

Udover at tale om sit arbejde i EU gav deltagerne mulighed for at spørge hende om alt. Hun fortalte om sin ledelsesstil og sit syn på ledelse. Om ordentlighed. Og om at stå ved sig selv og sine beslutninger. Det forklarede sådan her: “Jeg fik engang en “fuck-finger” som pris af en gruppe langtidsledige. En stor flot hånd i sten. Den står i dag sammen med mine andre priser, og jeg er faktisk ret glad for den. Den husker mig på, at magt kun er til låns, og at man altid skal kunne stå inde for de beslutninger man har taget. Man skal have maven med.”

Efter et fantastisk oplæg skulle Margrethe videre i sit travle program, mens vi andre fortsatte en hyggelig aften med dejlig mad og vin i NIRAS’ flotte, nye domicil.

Jens Bjerg fra Schouw og Co.

- efterfulgt af Jesus Christ Superstar

Det var en velforberedt, veloplagt, knivskarp og lun Jens Bjerg Sørensen, der den 2. maj holdt oplæg i Business Club Aarhus. Jens er administrerende direktør i Aarhus virksomheden Schouw og Co., der ikke gør meget væsen af det faktum, at virksomheden er en af byens mest værdifulde.

De er langsomt men sikkert vokset fra at lave papiremballage, til i dag at være et internationalt konglomerat med en omsætning på over 14 mia. kr. Jens fortalte deres spændende historie og krydrede den med at fortælle om deres medarbejderfokus, deres menneskesyn og deres værdier om “at være ordentlige”. Alt sammen noget, han tilskriver en stor del af æren for deres vækst og succes.

Efter oplægget serverede Café Hack en dejlig middag i Kampmannsalen på Aarhus Teater, hvor der var tid til netværk blandt de knap 100 deltagere. Til sidst rundede vi aftenen af i Store Sal med en storslået opsætning af musicalklassikeren Jesus Christ Superstar.

En rigtig god netværksaften med både faglig, kulturel og kulinarisk inspiration.

Du kan hente Jens Bjerg Sørensens præsentation her.

Business Dating

- 50 virksomheder. 200 møder. 100% energi.

Det var set-up’et, da vi tidligt onsdag morgen holdt Business Dating i netværket.

Stemningen var høj fra start, og efter Lisbeth Nyborg – CEO i Corundum – havde holdt oplægget “Fordomme – er jeg den eneste, der ingen har?” var der lagt i ovnen til en spændende debat. Egne og andres fordomme blev vendt, og det blev tydeligt, hvad de gør ved fremdrift, kultur og bundlinje rundt omkring i virksomhederne.

Så gik vi i gang med selve Business Datingen. Målet med Business Datingen er at medlemmerne lærer hinanden bedre at kende, skaber nye relationer og finder ud af, hvordan de kan skabe værdi for hinanden. Som altid var energien i top og de korte “dating” møder udviklede sig mange steder til aftaler om at mødes igen på tomandshånd til en 2. date. Måske første skridt mod et fast forhold?

Tak for værtskabet til EY!

Du kan hente Lisbeth Nyborgs præsentation om fordomme her.

Innovationskultur og talentudvikling

- med Lene Tanggaard

Kreativitet er ikke noget med gule post-it sedler og hurtige workshops. Det handler om genbrug, håndværk og mestring. Det fik professor Lene Tanggaard hurtigt slået fast, da hun torsdag aften holdt oplæg i Business Club Aarhus.

Hvis målet er at skabe en innovationskultur og udvikle talenterne i virksomheden, kræver det, at talentarbejdet bliver mest muligt dynamisk.

Innovative virksomheder har brug for en diversitet af talenter, og de skal opbygge stærke talentmiljøer. Det er med til at gøre innovation til hverdag.

En af de største og mest sejlivede myter om kreativitet og innovation er, at det kræver ekstra krøllede hjerner og ‘ud af boksen tænkning’. Den myte punkterede Lene og forklarede, at det snarere er et spørgsmål om at gå på kanten af det eksisterende – og at alle medarbejdere kan bidrage til innovation og kreativitet. Vi har nemlig brug for både de nye synteser, de gode analyser og den praktiske fornuft, når vi skaber noget nyt.

Som prikken over i’et havde Moment Studio sørget for den perfekte kulisse til en inspirerende netværksaften med lækker mad og gourmet øl i deres flotte film- og fotostudie.

Hvis du vil se Lene Tanggaards præsentation, kan du hente den her.

Strategi med succes

- med Elmer Fly Steensen

Tirsdag d. 21/2 satte vi fokus på, hvad der skal til for skabe en succesfuld strategi. Derfor havde vi inviteret Elmer Fly Steensen til at komme og give den koncentrerede version af pointerne fra hans bog “Strategi med succes”, der i 2016 blev kåret som Årets erhvervsbog.

Han forklarede, hvornår strategiarbejdet fører til succes – og hvornår det ikke gør – baseret på en lang række praktiske erfaringer fra succesfulde, danske virksomheders strategiarbejde.

Ikke overraskende ligger meget af nøglen til succes hos ledelsen. Her fremhævede Elmer bl.a.:

  • 10 nøgleopgaver hos ledelsen, som i praksis har vist sig at være afgørende for, om strategiarbejdet fører til succes.
  • lederens evne til at designe den strategimodel, som matcher netop den situation og de betingelser den enkelte virksomhed står overfor.
  • lederens evne til at fremme ønskede udviklinger ved at bruge effektive kommunikationsværktøjer og involvere de ansatte i strategiarbejdet.

Efter oplægget blev der netværket hos Deloitte, der – udover dejlig mad og drikke – havde sørget for Aarhus´ måske bedste udsigt 21. etager over byens tage.

Du kan hente Elmers Fly Steensens præsentation her.

Nytårskur

- med forsvarschef Peter Bartram

Der var rigtig god stemning og virkelig stor tilslutning til årets første arrangement i 2017 – nemlig nytårskuren på Varna Palæet. Dagens taler var Peter Bartram, der selv samme dag havde været i audiens hos Dronning Margrethe, for at overdrage stafetten som Danmarks forsvarschef til sin efterfølger, Bjørn Bisserup.

Og det var en veloplagt, nærværende og yderst sympatisk Peter Bartram, der mødte medlemmerne af Business Club Aarhus. Han fortalte om sin tid som forsvarschef, om sin karriere i det danske forsvar og især om sin ledelsesfilosofi. “Hvis dine ansatte ikke vil skuffe dig, så er du lykkedes” er Peter Bartrams bedste ledelsesråd og personlige pejlemærke for succes.

Forsvaret er for mange en ukendt verden, men alligevel formåede Peter Bartram at give tilhørerne et både levende og medrivende indblik i sin verden gennem sine mange anekdoter og historier fra felten.

Da foredraget var slut fortsatte nytårskuren med bobler og gourmet tapas i Varna Palæets smukke rammer.

Business Dating

på Sigfreds Kaffefabrik

Masser af mennesker. Masser af energi. Og masser af god kaffe. Så kan det ikke gå helt galt!

Sådan startede dagen, da vi for 7. gang holdt Business Dating i netværket. Denne gang mødtes vi i fede, rå rammer, et “hemmeligt” sted nede på havnen. Her bød Thomas Sigfred velkommen, bryggede kaffe og fortalte om sit nye spændende initiativ: Sigfreds Kaffefabrik.

Herefter startede selve Business Datingen. De 47 deltagere fik i løbet af 1½ time ca. 20 møder hver med forskellige virksomheder. Målet var at lære menneskerne bag virksomhederne lidt bedre at kende og åbne op for muligheden for at hjælpe hinanden, handle med hinanden, samarbejde – eller noget helt andet.

Tempoet og stemningen var høj, og en time efter det officielle program var slut, blev der stadig netværket på kryds og tværs. Og drukket rigtig meget god kaffe.

Simon Lancaster

- Speak like a leader

Tirsdag d. 15/11 havde vi besøg af en helt særlig, international kapacitet inden for retorik og kommunikation, nemlig Simon Lancaster. Simon Lancaster er pennefører og rådgiver for en række af verdens topledere i forhold til kommunikation, og han har desuden været taleskriver for Tony Blair-regeringen i England.

Under overskriften “Speak like a leader” gav Simon Lancaster opskriften på, hvordan man brænder igennem som taler. Han fortalte begejstret og levende om, hvordan man med simple retoriske greb og enkle sproglige teknikker, bliver mere interessant, engagerende, effektiv – og ikke mindst overbevisende – i sin kommunikation som leder.

Han gav masser af inspirerende – og slående – eksempler på talere som Jobs, Obama og Trump, der mestrer teknikkerne, og hjalp os med at genkende de værktøjer, de benytter, og se hvor effektivt, de virker.

Efter et spændende foredrag fortsatte snakken over en god middag i “Guldhuset” hos Erhvervsakademi Aarhus.

Aarhus 2017

- What´s in it for me?

Hvordan bidrager I til Aarhus 2017? Hvad forventer I at få ud af jeres bidrag? Og hvad skal der til, for at I synes Aarhus 2017 er en succes? Det var nogle af de spørgsmål, vi stillede en række fremtrædende erhvervsledere fra Aarhus og omegn, da vi mødtes på toppen af DOKK1. Målet var at undersøge, om der er et forretningsmæssigt potentiale i en kulturbegivenhed som 2017. Derfor havde vi inviteret Anders Byriel fra Kvadrat, Jesper Daugaard fra Kamstrup, Carsten Holst fra Filmby Aarhus til at komme og fortælle, hvorfor de har valgt at bakke massivt op om Aarhus 2017. Det kom der nogle spændende diskussioner og nye perspektiver ud af, og det blev tydeligt, at ambitionsniveauet for begivenheden, er imponerende højt, og at der er masser af muligheder for at “hægte sig på” succesen.

Jesper Buch

– fra kælder til milliard

KICK-ASS. SLEEP. REPEAT. Det står på væggen i Jesper Buchs soveværelse. Og når man har mødt Jesper, er man slet ikke i tvivl om, at han mener det. At vejen til resultater i milliardklassen kræver hårdt arbejde, vedholdenhed og masser af drive. “Jeg har prioriteret mit arbejde højere end alt andet i 10 år”, fortalte han ærligt, da han mandag aften holdt foredrag for knap 100 erhvervsledere i Business Club Aarhus. “Jeg er gået all-in. Jeg har betalt prisen på nogle fronter, men scoret gevinsten på andre. Det er det, det kræver, hvis man vil lykkes som iværksætter – og det skal man være klar til” sagde Jesper, da han fortalte om Just-Eat’s rejse fra et kælderlokale i Kolding til den milliardforretning, virksomheden er i dag.

Jesper Buch leverede et nærværende, ærligt og intenst foredrag af den slags, man sjældent oplever på den danske foredragsscene. Det var svært ikke at blive grebet af hans historie og de tanker, der ligger til grund for hans forretninger. Han har trods alt noget at have dem i.

Efter foredraget blev vi i take-away universet og spiste lækker street-food fra Birks Køkken og Sigfreds Kaffefabrik under åben himmel i Filmbyen.

Christine Feldthaus

- Er du tilfreds med duften i bageriet?

Christine Feldthaus er blandt andet kendt fra TV-programmet ”So F***ing Special”. I Business Club Aarhus stillede hun op i Turbinehallen foran 230 mennesker til fællesarrangement med Lederne. Christine er en voldsom og bramfri kvinde, og det blev bestemt ikke kedeligt. Det skulle handle om ledelse, og Christine har en lang karriere i reklamebranchen bag sig. Hun har oplevet meget, og hun er ikke bange for at sige sin mening. Vi fik en perlerække af iagttagelser og anekdoter fra virksomhedslivet. Et gennemgående tema var, at man skal droppe flosklerne og sige tingede lige ud og i klart sprog – der blev vist talrige eksempler på, at det ikke sker.

Deltagerne fik mange aha-oplevelser, når Christine Feldthaus pløjede sig gennem absurditeterne i arbejdslivet såvel som i privatlivet.

Efterfølgende blev der serveret god mad, og der blev netværket – det var spændende med de nye ansigter, som var et resultat af, at der var to klubber til arrangementet.

Business Dating på LYNfabrikken

Laver en LYNfabrik lyn?

Laver en LYNfabrik lyn? Dét – og meget mere – kunne man få en finurlig forklaring på, da Business Club Aarhus tidligt onsdag morgen besøgte LYNfabrikken. En af grundlæggerene, Jeppe Vedel, tog imod os og præsenterede os for det skæve og charmerende iværksættermiljø, der “bor” på LYNfabrikken i hjertet af Aarhus.

Efter kaffe og ingefærshots var vi klar til dagens egentlige formål – nemlig Business Dating. Her er der fokus på networking og gennem korte, intense møder, blev der skabt nye relationer mellem medlemmerne. “Jeg har mødt nogle spændende mennesker og aftalt 11 møder på et par timer, så det har været en god formiddag” sagde et af medlemmerne på vej ud ad døren. Dejligt. Det er lige det, der er målet med Business Dating!

Christian Ørsted

- Livsfarlig ledelse

Christian Ørsted leverede et super interessant, relevant og fagligt veldokumenteret foredrag, da han d. 18/5 besøgte Business Club Aarhus. Foredraget tager udgangspunkt i hans bog – bestselleren Livsfarlig ledelse. Han udfordrer både traditionel, topstyret ledelse og moderne (selv)ledelse og appellerede i stedet til at lede mere langtidsholdbart til gavn for både mennesker, virksomheder og samfundet.

Han har virkelig noget på hjertet og tegnede mange paralleller mellem den måde, vi i dag leder på, og de uhyggelige konsekvenser, det har haft, så det var svært at gå fra hans foredrag uden at være motiveret og inspireret til at gå hjem og prøve nogle af hans ideer af.

Aftenen blev rundet af med god mad og netværk i den gamle skydepavillon midt i bøgeskoven.

Peter Langdal

- Kreativ ledelse

Peter Langdal leverede et festfyrværkeri af anekdoter fra et langt liv blandt stjernerne på de skrå brædder, da han mandag holdt foredrag for 70 ledere i Business Club Aarhus.

Iført sin obligatoriske habitjakke og hestehale indtog han Aarhus Teater og fortalte levende og passioneret om, hvordan han arbejder som leder i en kreativ verden. Vi fik et kig ned i hans personlige værktøjskasse – og alt blev krydret med masser af “behind the scenes” historier, der ikke bare var morsomme, men på forfriskende vis understregede hans pointer.

Efter foredraget serverede Café Hack en rigtig lækker middag, inden vi gik over på Scala og nød Peter Langdals seneste forestilling “Fornuft og følelse”.

En dejlig aften i krydsfeltet mellem inspiration, kultur og netværk.

Jesper Laursen

- Content Marketing

Det var med smittende begejstring og 15 års eksempler fra det virkelige liv, at Jesper Laursen holdt oplæg om Content Marketing i netværket. Udover at folde selve begrebet ud og forklare, hvorfor Content Marketing bliver stort i de kommende år, krydrede han sit oplæg med masser af facts og konkrete eksempler.

“Vor tids ‘mønt’ er indhold” fremhævede Jesper Laursen. “Ved at dele indhold på fx de sociale medier kan du skabe dig et image og brande dig selv, som du ønsker at fremstå. Netop derfor er det så vigtigt, at I i jeres markedsføring fokuserer på at give værdi og indhold til jeres kunder. Oplever de jer som interessante og troværdige, vil de “dele” jer med andre. Og på den måde har I transformeret jeres kunder til ambassadører, der vil anbefale jer i deres netværk”.

Efter et lærerigt og inspirerende oplæg serverede Kinnarps en lækker middag, som vi nød i deres møbeludstilling, mens vi prøvesad deres mange, forskellige kontor- og konference møbler.